مدیریت وزن
  • رژیم های تک غذایی، خوب یا بد؟

    با شیوع چاقی، افراد بیشتری به دنبال کاهش وزن و حفظ وزن خود هستند. اغلب افراد مایلند راهی را انتخاب کنند که سریع تر به وزن مطلوب خود برسند. ولی آیا همیشه این راه حل ها کارساز است؟

    رژیم مونو یا همان رژیم تک غذایی (به عنوان رژیم مونوتروفیک نیز شناخته می شود) یکی از بیشترین تعداد جستجوها در اینترنت است. اگر اسم آن را شنیده باشید, احتمالا ادعاهایی را درباره ی آن خوانده اید که می تواند منجر به کاهش وزن سریع و آسان شود. اما این ادعاها مبتنی بر شواهد علمی نیستند و دلایل محکمی برای اجتناب از این برنامه های غذایی پر ریسک وجود دارد.

  • آشنایی با رژیم اتکینز

    رژیم اتکینز یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات پرطرفدار است که در سال 1960 توسط یک متخصص قلب به نام رابرت اتکینز طراحی شد.

    رژیم اتکینز کربوهیدرات را محدود می کند در حالی که بر مصرف پروتئین و چربی تأکید دارد. رژیم اتکینز فازهای مختلفی برای کاهش و نگهداری وزن دارد که با برنامه‌های بسیار کم کربوهیدرات آغاز می‌شود.

  • با رژیم پالئو بیشتر آشنا شویم

    رژیم غذایی پالئو یک برنامه غذایی است که تقلیدی از چگونگی غذا خوردن انسانهای ما قبل تاریخ را نشان می دهد. این رژیم شامل خوردن غذاهای کامل است که از لحاظ تئوری، مردم می توانند شکار یا جمع آوری کنند.

    طرفداران رژیم پالئو رژیمهای غذایی مدرن که پر از غذاهای فرآوری شده است را رد می کنند. آنها معتقدند بازگشت به چگونگی خوردن به سبک شکار و جمع آوری غذا، ممکن است مشکلات سلامتی کمتری داشته باشد.

    با این حال رژیم پالئو برای همه بی خطر نیست. 

  • نقش دوپامین در اعتیاد به غذا

    اگر تاکنون سعی کرده اید مصرف تنقلات خود را کاهش دهید، حتما متوجه شدید که اینکار ساده نیست. حتی اگر ذهن انسان به مضر بودن این مواد آگاه باشد و دلایل منطقی بر مصرف نکردن آن ها داشته باشد، باز هم قسمتی در مغز وجود دارد که با این موضوع مخالفت می کند.

    برخی از مردم این مشکل را ندارند و به راحتی می توانند انواع و مقدار غذاهایی را که می خورند کنترل کنند، در حالی که به نظر می رسد برخی دیگر هیچ کنترلی ندارند. اگر شما یکی از این افراد هستید و بار ها و بار ها تصمیم گرفتید که یک رژیم غذایی سالمی داشته باشید اما موفق نشدید، ممکن است فکر کنید مشکل از اراده ی شماست. اما ما در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که مکانیسم پیچیده تری در این رفتار وجود دارد.

     

  • بهبود افتادگی پوست پس از کاهش وزن

    چگونه پوست دچار افتادگی بعد از کاهش وزن را بهبود بخشید

    از دست دادن وزن زیاد یک موفقیت چشمگیر است که خطرات ابتلا به بیماری شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با این وجود، افرادی که به کاهش وزن زیاد دست می یابند، غالباً پوستی شل دارند که ممکن است بر ظاهر و کیفیت زندگی شان تأثیر منفی بگذارد.

    این مقاله به بررسی عواملی که باعث شل شدن پوست در اثر کاهش وزن می شود، می پردازد. همچنین اطلاعاتی در مورد راه حل های طبیعی و پزشکی ارائه می دهد که می تواند به سفت و خلاص شدن از شر پوست شل کمک کند.

  • آیا تمرینات شکم می تواند چربی های این ناحیه را بسوزاند؟

    عضلات شکم یا "abs" به عنوان نمادی از سلامت و تناسب اندام تبدیل شده است. به همین دلیل، اینترنت پر از اطلاعات گوناگون در مورد چگونگی دستیابی به عضلات شکمی شش تکه (سیکس پک) است.

    بسیاری از این توصیه ها شامل  استفاده از تمرینات و دستگاه هایی هستند که عضلات شکمی را هدف قرار می دهند. این روش ها ظاهرا عضلات شکمی را برای چربی سوزی شکم تحریک می کنند. با این حال، آنها به اندازه ای که برخی از ما فکر می کنیم، تأثیرگذار نیستند!

    این مقاله همه آن چیزی که شما نیاز دارید در مورد تمرینات شکم و چربی شکمی بدانید را توضیح می دهد.

  • تمرینات پیشنهادی برای لاغری ران ها

    میخواهید چربی های رانتان را بسوزانید؟ این 10 تمرین را انجام دهید

    هنگامی که به رشد عضلات و چربی سوزی فکر می کنید، به خصوص چربی های ران، ترکیب مناسبی از رژیم غذایی و ورزش می تواند تفاوت های آشکاری ایجاد کند.

    با این حال، از آنجا که شما نمی توانید چربی را در یک ناحیه بدن خود از طریق رژیم غذایی یا ورزش کاهش دهید، مهم است که بر روی از دست دادن چربی کل بدن تمرکز کنید. هنگامی که شما شروع به کم کردن وزن می کنید، می توانید روی تمریناتی تمرکز کنید که می توانند عضلات ران و عضلات مرکزی تان را تحت فشار قرار دهند.

  • کاهش وزن سریع، خوب یا بد؟

    کاهش وزن سریع می‌تواند فرد را در معرض خطر مشکلات سلامتی از جمله از دست دادن ماهیچه، سنگهای صفرا، کمبودهای تغذیه‌ای و افت متابولیسم قرار دهد. متداول ترین راه هایی که افراد سعی می‌کنند تا کاهش وزن سریع داشته باشند، از طریق ورزش سنگین و پیروی از رژیم های با محدودیت زیاد  (crash diet)یا رژیم های بسیار کم کالری (کمتر از 800 کالری در روز) هستند. 

  • رژیم غذایی راهی مناسب برای کاهش چربی شکمی

    رژیم غذایی بی شک نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در چاقی دارد. چاقی می تواند از افزایش دریافت انرژی، کاهش مصرف انرژی، یا ترکیبی از هر دو ایجاد شود. یکی از انواع مهم چاقی، چاقی های مرکزی است که اصطلاحا به آن چاقی سیبی شکل یا آندروئید می گویند که تجمع چربی بیشتر در ناحیه شکم رخ می دهد.

    در این مطلب سعی شده تا راهکارهای رژیمی و غذایی برای کاهش چربی شکمی ارائه شود.

  • الگوهای رژیمی سالم در دنیا را بشناسیم

    رژیم مدیترانه ای در کشورهای حوزه ی دریای مدیترانه رواج دارد از جمله ی این کشور ها می توان به یونان، اسپانیا، ایتالیا و مصر اشاره کرد. رژیم مدیترانه ای با کاهش ریسک بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی ارتباط دارد. در این مطلب به تشریح اجزای این رژیم و فواید آن می پردازیم.

  • نقش انسولین در کاهش وزن

    وزن شما عمدتا توسط هورمون ها کنترل می شود. تحقیقات نشان می دهد که هورمون ها بر اشتها و اینکه چه میزان چربی ذخیره می کنید، تاثیر دارند. در ادامه نقش انسولین در کاهش وزن و راهکارهایی برای تعادل انسولین درشرح داده شده است.

  • هورمون هایی که در کنترل وزن تأثیر دارند

    عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل افزایش وزن می باشد. در ادامه به هورمونهای تأثیرگذار بر وزن بدن اشاره شده است:

  • رژیم غذایی DASH راهی برای کنترل فشارخون

    با تغییر سبک زندگی جوامع شامل الگو های غذایی و کاهش فعالیت بدنی، شیوع  فشار خون و بیماری های قلبی افزایش یافته است. این رژیم که برای کنترل فشار خون طراحی شده است یک رژیم پر پتاسیم و کم سدیم است و از این طریق فشار خون را کنترل می کند.

  • موانعی برای کاهش وزن

    عوامل زیادی وجود دارند که مانع موفقیت افراد در کاهش وزن می شوند. این عوامل شامل فقدان حمایت اجتماعی، ورزش نکردن،  فقدان نیروی اراده و احساساتی هستند که بر خلاف مسیر رسیدن به هدف (مثل استرس و احساسات تأثیرگذار بر غذا خوردن) عمل می کنند.  موانع ذکر شده مانع از رسیدن به کاهش وزن بوده و در صورتی که مهارتهای غلبه بر این موانع آموخته نشوند، ممکن است در راه رسیدن به هدف ناکام بمانیم. برای غلبه بر موانع در راه رسیدن به کاهش وزن، مهارت های ویژه ای باید آموخته شود. که در ادامه مورد بحث قرار می گیرد. 

  • شیرین کننده های مصنوعی و مضرات آنها
    با گسترش صنایع غذایی و تنوع مواد غذایی، طیف وسیعی از ترکیبات از جمله رنگ های خوراکی، نگهدارنده های مختلف، طعم دهنده ها و سایر افزودنی ها در تولید مواد غذایی استفاده می شود.
     
  • نقش میکروبیوم روده در بدن انسان
    با تغییر سبک زندگی در جوامع مختلف بدن انسان ها دچار دگرگونی شده است . همه ی انسان ها در ویژگی های فیزیولوژیک منحصر به فرد هستند . یکی از این ویژگی ها فلور بدن است.